Paradox
©
Fisana

Перейти к содержимому


"); //]]>
Фотография

Україна у війні за державність


Сообщений в теме: 184

#171 Alias

Alias

    CiЧовий дiд

  • Шляхта
  • 4 713 сообщений
  • Откуда:Київ, Україна
  • Награды:
  • Создатель:Ogniem i Mieczem:TW; Weimarer Republik – Die Kampfbünde
Регистрация: 22.апр.06
Слава: 486

Отправлено 24 Май 2017 - 20:52

39733_60609_800.jpgi.gif

Хрестоматійного типу видання, що висвітлює основі моменти революції, громадянської війни та національно-державницьких змагань 1917-1921 рр. ІМнХО, маст хев.

Зміст:
  • ВІЙСЬКОВЕ БУДІВНИЦТВО ЦЕНТРАЛЬНОЇ РАДИ ТА УКРАЇНІЗАЦІЯ В РОСІЙСЬКІЙ АРМІЇ 1917-1918 РР. (М. Ковальчук)
  • ПЕРША ВІЙНА З РАДЯНСЬКОЮ РОСІЄЮ (М. Ковальчук)
  • ДРУГА ВІЙНА З РАДЯНСЬКОЮ РОСІЄЮ (М. Ковальчук)
  • ВІЙНА З РОСІЙСЬКИМИ БІЛОГВАРДІЙЦЯМИ (М. Ковальчук)
  • ОБОРОНА ЗАХІДНИХ РУБЕЖІВ: ВІЙНА ЗУНР І УНР ПРОТИ ПОЛЬЩІ В 1918-1919 РР. (А. Папакін)
    • Листопадовий чин. Проголошення української державності в Східній Галичині
    • Українсько-польські бої за Львів та Східну Галичину
    • Злука УНР і ЗУНР
    • Українсько-польський фронт на Волині
    • Дипломатичний фронт боротьби
    • Завершення українсько-польської війни
  • ПЕРШИЙ ЗИМОВИЙ ПОХІД АРМІЇ УНР (М. Ковальчук , А. Руккас)
    • Проти білих
    • Проти червоних
  • ПОЛЬСЬКО-УКРАЇНСЬКИЙ ВІЙСЬКОВИЙ СОЮЗ І ВІЙНА ПРОТИ РАДЯНСЬКОЇ РОСІЇ В 1920 Р. (А. Руккас)
  • ДРУГИЙ ЗИМОВИЙ ПОХІД АРМІЇ УНР (А. Руккас)
  • ВІЙНА З ДЕРЖАВОЮ ЧИ ЗА ДЕРЖАВУ? СЕЛЯНСЬКИЙ ПОВСТАНСЬКИЙ РУХ 1917-1920 РР. (В. Лободаєв)
В досить компактному форматі дійсно є свого роду «лікбезом», бо не оминає увагою ті моменти, що досі для масового читача (навіть того, що цікавиться темою) є малозрозумілими чи оплетеними міфами та анахронічними інтерпретаціями. Наприклад, такою темою є питання реальної лояльності та боєздатності багатотисячних українізованих частин, що, як показано, не є те саме, що «армія УЦР», оскільки більшість солдатів цих частин були політично хиткими і невмотивованими. В тому числі і широковідомий Український корпус під керівництвом ген. Скоропадського. На цьому тлі стають більш зрозумілими різноманітні ad hoc проекти організації боєздатного війська чільними діячами Центральної Ради (народна міліція як загальне ополчення чи більш вдалі спроби організації добровольчих підрозділів), що, виявляється, було продиктовано в основному вимогами ситуації, а не якимось утопічними політичними переконаннями.

Особисто для мене найбільш цікавим був останній розділ, присвячений навіть не стільки історії повстанських формувань та операцій, як саме аналізу цього явища та прагнень і мотивації його дієвого елементу – українського селянства.

Загалом, найчастіше (особливо в популярних статтях та публіцистиці) селянство в 1917-1921 подається як більш «скривджений», пасивний, «реактивний» (що береться за зброю та повстає лише у відповідь на утиски державної влади чи «зваблений» щедрими обіцянками) дійовий елемент тих подій. Селянство, як зображується, політичні діячи УНР та інших сил конфлікту не "зрозуміли" або ж "не хотіли почути". Тобто проблема зводиться, особливо в світлі поразок УЦР/гетьманату/Директорії, до відсутності порозуміння з селянами. Також як причину згадують низьку національну свідомість "архаїчного" селянина.

Між тим, як вказує автор, селянство було в певному розумінні націоналістичним чи навіть часто шовіністичним та ксенофобським: воно розрізняло "чужинців" – євреїв, поляків, росіян, німців – та здійснювало акти насильства до них (особливо стосовно перших) саме за національною ознакою. Друга річ, що ця свідомість була не модерною національно-політичною, а домодерною «національно-племінною», етнічною. Тобто не було стійкого почуття належності до уявної великої спільноти, якою є нація, а скоріш до «конкретної» громади свого села, волості, максимум – повіту чи декількох повітів. Тому часто-густо траплялись випадки, коли повстанські загони бунтували, відмовлялися відправлятися на фронт зі свого «базового району».

Політично активне селянство підтримувало гасла «автономії, самостійності та волі України», але «самостійність» розуміло як право лише самим вирішувати місцеві справи (на рівні волості чи повіту); в цьому розумінні вони трактували і «владу Рад» – як самоврядування автономних територіальних громад. «Воля» ж для них – це визнання їхніх прав (в тому числі на стихійно розподілену панську землю) та вольностей; тут, до речі, не дуже багато змінилося ще з часів Хмельниччини.

Отже, як бачимо, якась «політична платформа у селянського повстанства все ж таки існувала. Ідеологічно ж воно розподілялося в залежності від вподобань отаманів та повстанців на прибічників червоних, синьо-жовтих, чорних, зелених ба навіть подекуди навіть білих, достатньо часто при цьому змінюючи сторону конфлікту в залежності від обставин конкретного моменту. При цьому відносини з політичним та військовим керівництвом прагнули вибудовувати не в системі «командир-підлеглий», а скоріше «союзник-союзник» наскільки це в них вдавалося (яскравий приклад – конфлікти отамана Зеленого з Директорією УНР та керівництвом червоного Українського фронту).

Інший важливий момент – чи міг якийсь уряд та держава взагалі бути «милим» селянам-повстанцям? Треба розуміти, що загалом тогочасному селянину в України держава була в принципі не потрібна, він не бачив в ній користі для себе, лише негативи: будь-яка держава мобілізувала (намагалась) чоловіків до війська, стягувала (намагалась) податки та здійснювала реквізиції продовольства, нав’язувала своє урядування в повіті-волості. Користі ж від держави селянин навіть за спокійних часів до ПСВ для себе майже не бачив: школи та якісь лікарні він цінував мало чи вважав, що може сам це утримувати громадою; якогось субсидування чи розвинутого кредитування простих селян, не латифундистів (як, наприклад, в Німеччині чи німецьких областях Австрії того часу), тут не було; питання захисту та безпеки селяни, що здобули собі зброю аж до кулеметів та гармат та серед яких було багато ветеранів ПСВ, збирались тепер також вирішувати самотужки. Відповідно, почалася натуральна «війна села з містом». На цьому тлі зрозумілим стає, чому найбільш масовим та успішним був саме махновський анархістський рух.
 

Говорив Марченко.
— Треба нам зробити свою чорну республіку. Вибрати центр, а до нього увесь час будуть прилучатися нові країни. Щоб у кожного в хаті був кулемет і по гвинтовці на душу. Усі міста зруйнувати, спалити, і мешканців пороздавати селянам за наймитів. Ми матимемо свій хліб і їжу, цукор і полотно, а патронів ми виміняємо у тих, що матимуть патрони і не матимуть чого кусати.

Юрій Яновський «Чотири шаблі»

Тому наприкінці, резюмуючи, автор задається питанням: чи взагалі можлива була в тих умовах демократична республіка, яка була б здатна заспокоїти село та керувати ним? Якщо Раднарком у примусовому встановленні «своєї версії політичної реальності» міг спертися на місцевий та «великоросійський» міський пролетаріат, то у тієї ж Директорії такого великого і відносно надійного ресурсу не було, що в великій мірі і зумовило її поразку.

З іншого боку – і це перекликається з назвою збірки («Перемога через поразки») – в певному розумінні можна вважати, що «замирення» селянства радянською державою було здійснено в решті решт шляхом суттєвих поступок та «еволюції» радянської політики щодо селянства та України: відмова від «воєнного комунізму» та насадження «комуни», перехід до НЕПу, що передбачав в тому числі заміну «продразвьорстки» на продподаток, та коренізація (українізація), яка проводилася переважно на селі та задовольняла національні почуття (самоповага, визнання переваги над «чужинцями» на «своїй землі», «український» характер влади/республіки) – якщо порівняти з початком 1919 року, то це кардинальний поворот більшовистської політики, до здійснення якого їх змусив болючий досвід того ж самого «гарячого літа 1919 року», коли через масові повстання радянська влада в Україні обмежувалася лише містами.

Інша річ, що менше ніж через 10 років радянська держава окріпла вже настільки, що могла «відіграти» неприйнятні для неї поступки і насаджувати свою політику, здолавши тепер вже не такий загрозливий для неї опір селян.



Вказану тему продовжує нова окрема збірка під тою ж назвою:
«Війна з державою чи за державу? Селянський повстанський рух 1917-1921 рр.» (під редакцією В. Лободаєва)
selanski_povstannja.jpg

Це теж скоріш «хрестоматійне» видання, бо містить розділи авторів, що мають більш змістовні роботи-дослідження з вказаної тематики: Лободаєв (Вільне козацтво), Архірейський (махновці), Ковальчук (антиденікінські повстання другої половини 1919 року) та інші.
9786171231818_4%20price.jpg
(тут можна подивитись ще декілька сторінок)
Аналогічно – маст хев.

Сообщение отредактировал Alias: 04 Август 2017 - 23:33

  • 0
Больше не было богатых времен, и единственным, что было дешёвым, были объяснения профессоров и политиков; дешёвых и распространенных в массах, но не хороших. Так как от объяснения можно требовать, чтобы оно было понятным, но наука давно уже стала тайной наукой, а политика – тайной политикой, больше не доступной просто так для простого разума. То, что важничало тут как проблема с числами и чужими словами, это могло быть правдой или неправдой, но никто не мог это контролировать.

#172 Alias

Alias

    CiЧовий дiд

  • Шляхта
  • 4 713 сообщений
  • Откуда:Київ, Україна
  • Награды:
  • Создатель:Ogniem i Mieczem:TW; Weimarer Republik – Die Kampfbünde
Регистрация: 22.апр.06
Слава: 486

Отправлено 08 Июнь 2017 - 22:43

chsmitb-650x363.png

Вийшло "академічне" видання "Холодного Яру" Юрія Горліса-Горського: що це таке і чому це важливо

Сообщение отредактировал Alias: 08 Июнь 2017 - 22:45

  • 1
Больше не было богатых времен, и единственным, что было дешёвым, были объяснения профессоров и политиков; дешёвых и распространенных в массах, но не хороших. Так как от объяснения можно требовать, чтобы оно было понятным, но наука давно уже стала тайной наукой, а политика – тайной политикой, больше не доступной просто так для простого разума. То, что важничало тут как проблема с числами и чужими словами, это могло быть правдой или неправдой, но никто не мог это контролировать.

#173 Alias

Alias

    CiЧовий дiд

  • Шляхта
  • 4 713 сообщений
  • Откуда:Київ, Україна
  • Награды:
  • Создатель:Ogniem i Mieczem:TW; Weimarer Republik – Die Kampfbünde
Регистрация: 22.апр.06
Слава: 486

Отправлено 04 Август 2017 - 23:31

З однієї і-мейл дискусії по темі:
 

 

До речі, в одній зі статей С.Петлюри є сентенція про «Нейтралітет власного народу», яка в принципі, перекликається з тими висновками, що ти зробив у рецензії. На мій погляд, проблема крилася у «темноті» людей. Люди були «темні» не тому, що це наш (національний) звичний стан, а тому, що царська влада обмежувала доступ до інформації щодо україньского самоврядування/національно-державного будівництва у давні часи. Тому у національний пам’яті залишився тільки спотворений образ «Козаки», «Гетьмани», «Ляхи, Жиди, Москалі, Татари», «Ото колись було…», «Дивлюсь я на небо і думку гадаю…». А те що треба чимось жертвувати, працювати – то таке, нехай Гетьмани працюють – ми ж їх обрали та ще й гівном макітру обмазали.

До речі, ця традиція (покладання кізяка на голову) для мене має 2 пояснення: 1. Показати новообраному гетьману, що він такий самий, як і той нарід, що його обрав, 2. Публічно принизити людину, бо ми завжди в опозиції до будь-якої влади.


Спочатку невеличкий епіграф:

Где ещё существует народ, не понимает он государства и ненавидит его, как дурной глаз и нарушение обычаев и прав.



Для початку треба розуміти та чітко визначити, в чому дорікають українцям початку 20 ст. en masse в світлі поразок проектів самостійної національної держави – у відсутності громадянського національного почуття. Часто кажуть просто «національного почуття», але, як я вказував, національна самоідентифікація як така існувала і була істотним політичним фактором.

Був слабкий саме «громадянський націоналізм» – в двох словах, уявлення-консенсус широких мас українців в тому, що всі вони є щось одне – «нація» (а не просто «не-євреї, не-поляки, не-росіяни») – але таке уявлення про «націю» та «Україну» все ж таки в якомусь вигляді було; інший більш важливий момент – відчуття необхідності такої форми організації суспільного життя нації як держава. Ось з цим вже була проблема.

Bürger, citoyen, citizen, гражданин – в своєму першому значенні в німецькій/французькій/англійській/російській мовах означає «житель міста» (в українській, що цікаво, не так: «громадянин» = «член громади»). Політичний громадянський націоналізм виник як запит французького «третього стану» – населення міст, буржуа – в кінці 18 ст. і в 19 ст. поширювався як супутник загальної «модернізації» (промисловий розвиток, зростання населення міст) в інших європейських країнах (Німеччина, Італія і т.д.) саме в середовищі буржуазії (від дрібних ремісників та фермерів до банкірів та промисловців). Всі ці верстви – і населення міст взагалі – «відчували» силу та користь держави та її інституцій. До цього додавався також «романтичний» елемент – «любов/гордість за націю/патріотизм», який привносило розповсюдження загальної освіти і, отже, читання книжок. («Перемогу під Кьоніггрецем/Садовою одержав прусський народний вчитель» © Бісмарк)

В Україні було зовсім інакша ситуація. По-перше, сама Російська імперія перебувала в іншому «часовому поясі», тобто її розвиток відставав навіть від Центральної Європи. Була масова неграмотність сільського населення (при його частці десь 80%, якщо не помиляюсь).

До того ж, додавався фактор «селянської нації» – українці в основній своїй масі були жителями сіл. При переїзді в міста вони легко асимілювались. Отже українських «буржуа» (міщан, пролетарів, службовців) було відносно мало. Панівні класи взагалі вже давно були інтегровані в еліту Рос. імперії.

Селяни ж, як було сказано, жили ще достатньо архаїчним життям і на державу дивилися як піддані (див. етимологію), а не громадяни. Якоїсь особливої користі держави як інституції для себе вони не бачили; тут можна порівняти з німецьким селянином і побачити разючу прірву (описано ситуацію кінця 19 – початка 20 ст.):

Было время, когда крестьянин не хотел больше быть крестьянином: Он называл себя фермером, или экономистом. К нему приходило то, что не лежало в сущности двора, в сущности его работы, и, все же, полезное и приятное для двора. Это началось, вероятно, с маленького соблазна, который ничего не значил и уже выражал все. Богатые времена – это дешевые времена, это становилось очевидным. Стало бессмыслицей с большим трудом работать над каждым предметом, если любой предмет можно было дешево заменить другим. Старые сундуки прогнивали, у старых шкафов, прослуживших веками, разбухали шарниры. Тогда появлялись ядовито-зеленый ковер, декоративный шкаф и серийный шкаф. Появлялся диван с кистями и хрустальное зеркало, затем салон, холодное великолепие. Потом появлялась люстра, сверкая блеском сотни своих отшлифованных стекляшек, прекрасная штуковина, которую хозяйка дома тут же заботливо обматывала льняной материей, чтобы защитить ее от пыли и паутины, все это требовало усилий, которые отбирались у двора. Потом появились электрический свет и телефон, и пылесос и молочная центрифуга и в дальнейшем радиоприемник. Сожалел ли крестьянин об этом? Он не сожалел об этом; так как крестьянин стал фермером, он стал современным и должен был быть таковым. У него был его союз, и его кооператив, и его кредитный банк, и он создал себе все это сам, и это было полезно и приятно. Глупый крестьянин, так говорил хороший фермер о плохом фермере, и он говорил о ценах на мировом рынке и нес деньги в банк. Поэзия шла к черту; старые традиционные костюмы исчезали, и старые праздники, и танцы, и песни; девушки по вечерам больше не сидели за прялкой и не рассказывали друг другу о парнях: они плясали в украшенном бумажными гирляндами заведении у шоссе под звуки граммофона. Поэзия шла к черту, и люди в городе глубоко сожалели об этом. Люди в городе писали волнующие книги об этом, и основывали союзы национальных традиционных костюмов, и покровительница союза была важной женщиной, и учитель вводил это дело в деревню. Это был также очень прекрасный карнавал, но уже на следующий день костюмы снова висели в шкафу, ибо как девушка могла бы стоять у соломорезки в широкой юбке? Когда молодежь в городе восстала, чтобы осуществить прорыв против буржуазного, то оказалось, что много групп «перелетных птиц» прибывали в деревню – все же они там не хотели иметь ничего общего с буржуазным, лучше уж с крестьянским – чтобы что-то станцевать и спеть с крестьянами под звук скрипки. Это было хорошо, но это не было крестьянским. Про связь с природой, о которой люди в городе начали говорить, говорилось справедливо. Фермер, или крестьянин, если хотите, точно знал, как устроена его земля: где гравий лежал под пашней, или мергель, или глина, это было важно знать из-за мелиорации, и, конечно, только долгий опыт мог этому научить; он точно знал, куда двигалась гроза, где она дальше не могла быть, знал, где можно было хорошо урегулировать ручей, а где нет. Он оставлял подлесок в лесу, несмотря на то, что это препятствовало деревьям расти прямо; потому что в подлеске гнездятся певчие птицы и уничтожают вредных насекомых, и самый прекрасный полезный лес с самыми прямыми гладкими стволами погибнет, если в нем поселится короед. Поэзия шла к черту (если она там вообще была когда-нибудь); – однако, разве это было ничто, когда владелец двора стоял у молотилки, и сквозь его пальцы падало золотистое зерно? Разве это было ничто, когда свинья в девять центнеров (450 кг) выиграла первую премию 31 на сельскохозяйственной выставке в Ноймюнстере? Двор процветал, и можно было думать о том, что нужно было возделывать, расширяться, приобрести себе машины, или новую повозку, или – все же, крестьянин всегда шел в ногу со временем – оборудовать себе свинарник по-новому, гигиенично, с кафелем и блестящими металлическими системами рычагов, если это окажется хорошо (однако это не оказалась хорошо: настоящая, правильная свинья, не терпит гигиены). Двор процветал и все было ясно, просто и хорошо. Бегство из деревни было полной чепухой, по крайней мере там, на севере. Как мог бы двор продолжить существовать, если сыновья разделят наследство? Сыновья, родившиеся после первенца, не убегали из деревни, они помогали ее сохранить. Они в значительной степени были пролетариями, и это было бедой; но то, что старый Бисмарк сделал для сельского хозяйства, молодой император делал, конечно, это же для рабочих, и, впрочем, каждый сам видел, где ему лучше остаться. Также у фермера есть свои беды, своя нужда, свои плохие времена, когда урожай побит градом, или засуха сжигает хлеб, или эпидемия попадает в хлев. Богатые времена – это дешевые времена, и если цены мирового рынка плохи, то у нас все еще есть пошлины. И хорошо было иметь большую и бесконечно связанную организацию, за которую можно было держаться тому, у кого был интерес против интереса. Если буржуазия, промышленность, коммерция создали себе свой аппарат, теперь рабочий класс создал свой, то теперь его создавало себе также сельское хозяйство, и одно влекло за собой другое. Так крестьянин знал, что он важный член государства, а его производство представляет собой основу всей экономики. …

Ернст фон Заломон «Місто»

В ж Україні селянин відчував, що держава йому ні до чого, від неї лише негативи. Він сам себе може прогодувати і (як вважалось) захистити. А ось населення міст такою «автономією-автаркією» похвалитися не могло. Тому воно хоч-не-хоч було вимушено ставати на бік радянської держави (де вона мала владу) і йти з продзагонами по селах, бо Пітер, Москва ба навіть Київ без «імпорту» продовольства мруть з голоду за місяць.

З іншого боку, як вже писав в тому огляді, в деякій мірі селянське повстанство «нагнуло» радянську владу – в питанні «комуни», «продразвьорстки» та взагалі поверненні до грошово-товарних відносин з прийняттям НЕПу та в національній радянській політиці («коренізація»). Зараз до цього ставлення тіпа «то все фігня та імітація», але тоді розцінювалося воно інакше. Нижче два враження колишніх керівників повстанського руху (тобто, це не хвалебні оди радянських функціонерів та лоялистів):

Обличчя України у 1924 році, в порівнанні з минулими роками — змінилося до невпізнання. Знищені під час «воєнного комунізму» приватна торгівля і промисел — розвивалися велетенськими кроками. Переводилася масова українізація установ та шкіл. У своїй сільськогосподарчій політиці большевики покинули методи «розкуркулювання» та «развйорсток», а на їх місце кинули гасло: кожний селянин при совітській власті має стати багатим. Розділена між селянами земля — була закріплена за ними на 9 років. Замість податків натурою — був заведений сільськогосподарчий грошовий податок, що не був тяжким, бо селянин вигідно продавав свої вироби на приватному ринку. На місце безвартісних мільярдів і мільйонів — прийшов сталий червонець. Царська золота десятка продавалася і купувалася вже на чорній біржі за 9-9,50 — совітських паперових карбованців. Доляр — за 1 карб. 50-60 копійок.

Людини в доброму убранні і з чистими руками не називали вже «буржуйом». Із зміною життьових обставин, поважна частина української інтеліґенції — цілком щиро почала погоджуватися з московським большевизмом; мовляв: їсти і одягнутися можна, по-українськи говорити не забороняють, — якого ще нам лиха треба?!

Приїзд Михайла Грушевського із-за кордону, його реферати, статті Юрка Тютюнника у московських та харківських газетах — збивали з пантелику найсвідоміших. Українська держава з червоним прапором замість жовто-блакитного — багатьом видавалася вже чимсь реальним. Галичани, переважно молодь, перебігали до «радянської України» цілими юрбами. Вже у травні, цифра перебіжчиків із Галичини в реєстратурі подільського ҐПУ — перескочила за тридцять тисяч. Деякі галицькі газети, що їх я час до часу переглядав у Ґаліцкого — були в телячому захопленні радянською Україною та її національно-культурними досягненнями. Випадково попало мені в руки число «Діла», перечитане перед тим начальником контррозвідки. Було там повідомлення про самогубство якогось професора на Україні. У залишеній ним записці, як причина його смерти, подавалися радянські політичні відносини. Подавши то «з денникарських обов'язків», хтось із редакторів застерігся від «тенденційних коментарів», бо... «вправді» йому відомі деякі неґативні сторони «української радянської влади», але... відомі також численні позитивні її сторони: національна культура... шкільництво... і т. д. Відчувалося, що як би автор не оглядався на польського цензора — то написав би щось більше. Ґаліцкій обчеркнув ту статтю червоним олівцем і на марґінесі газети надписав для свого секретаря: «сд. вым. в пап. дост. н. проп. за гр.», що мало значити: «зробити виборку до течки «досягнення нашої пропаґанди за кордоном».

Та згадане мною — це лише одна сторона медалі. У квітні 1924 року, права ҐПУ, обрізані 1922 року — були знову поширені. Справи української «контрреволюції» були вийняті з-під компетенції губсудів та їх слідчих і передані цілком ҐПУ. Воно само вже переводило в них слідство, само й судило у надзвичайних сесіях. Тюрми і арешти при ПГУ — були переповнені людьми, що бодай колись мали зв'язок з боротьбою за незалежну Україну. Майже щовечора відбувалися крадькома розстріли засуджених. ҐПУ через своїх аґентів пильно стежило за кождим українцем на державній чи кооперативній посаді.

Юрій Горліс-Горський «У ворожому таборі»



… Всеукраинская Военная Рада была единая организация, какую я считал реальною антирусской силой на Украине, враждебной нынешней власти. Поскольку определилось, что В.В.Р., как таковая не существует и не существовала, я убедился, что при современном положении на Украине и при проведении в жизнь постановления 12 съезда РКП и в будущем нет и не будет оснований для борьбы против русской оккупации как несуществующей. Лично я никогда не был принципиальным противником советской власти, как власти Украинских рабочих и крестьян, – наоборот, как раз при такой форме власти я считал обеспеченным от участия в управлении Украиной буржуазии враждебных Украине национальностей, каковая только и была на Украине. Только убеждение, что советская власть была маской походу русского национализма на Украину, принуждало меня долго и упорно бороться против нее.

Краткое, хоть и вынужденное пребывание мое на территории Советской Украины, пока что поверхностные знакомства с Советской прессой по национальному вопросу, с практическими мерами, принимаемыми советской властью для обеспечения свободного развития бывших угнетенных наций, а также личное знакомство с некоторыми видными представителями Советской власти в корне поколебало мое убеждение в антиукраинской природе нынешней Советской власти на Украине. Во мне растет убеждение, что угнетенные нации в лице Советской власти нашли могущественного союзника против господствующих наций, наций угнетателей.

Положение восьми с половиной миллионов украинцев, находящихся в границах Польши, Румынии, Чехии чрезвычайно тяжело в сравнении с положением на Советской Территории. В беспрерывной борьбе, каковая пока что скрытно проводится между западом и Советскими Республиками, место Украинских патриотов не на стороне запада, – таково мое сегодняшнее убеждение, являющееся следствием долгого и тяжелого опыта и наблюдений, какие мне удалось сделать на территории Советской Украины.

Взвесив все обстоятельства в данный момент и принимая во внимание все последствия на будущее, я решаюсь отдать себя во распоряжение Украинского Советского правительства, надеюсь, что с момента взрыва вооруженной борьбы (неизбежной) между Советской Украиной и западными соседями Украинское Советское правительство разрешит мне стать в ряды активных защитников Украинского народа от Национального и Социального гнета со стороны поляков, румын и прочих «великих держав».

Было ли рациональным так долго и упорно проводить вооруженную борьбу за освобождение Украинской нации под Украинским Национальным Флагом не только против ЕДИНОНЕДЕЛИМОВЦЕВ либерально-буржуазного и монархического толка, а и против СОВЕТСКОЙ ВЛАСТИ, мозг и хребет которой составляет коммунистическая Партия, которая давно принципиально разрешила национальный вопрос в направлении полного равноправия наций? На этот вопрос отвечаю:

Да, борьба была рациональна, потому что когда практика буржуазии [и] монархистов в национальном вопросе не расходилась с их принципами, то в Коммунистической партии дело обстояло хуже – практика Советской власти в национальном вопросе не отвечала, а иногда противоречила принципам коммунистической партии. И особенно было необходимо бороться под национальным флагом Украинской нации, само существование которой было под большим сомнением, и не только царские чиновники совершенно искренне считали Украину выдумкой кучки галичан и Грушевского. Нужно было бороться, чтобы борьбой доказать жизнеспособность Украинской нации и Украинской национальной идеи, так как мертва та идея, в защиту которой никто не хочет идти на борьбу и лить кровь, так как нельзя ничего строить, не разрушая.

Борьба угнетенных наций под национальным флагом есть неизбежною. Только она напоминает про силу хищнического империализма наций господствующих, империализма, какой даже при советской власти пробует ассимилироваться, чтобы сделать эту власть средством для своей цели.

Борьба угнетенных под национальным флагом только тогда начинает быть абсурдом, когда уничтожается первопричина, вызывающая эту борьбу, когда исчезает гнет империализма. Для борьбы против артиллерии нужна артиллерия. Для борьбы против воюющего национализма одних есть необходим воюющий национализм других. Когда исчезает первый, тогда нет смысла существования другого.

Формальное равноправие дает угнетенной нации не больше, нежели формальное политическое равноправие дает рабочим массам капиталистического государства, где средства угнетения все же остаются и на будущее в руках угнетателей. Если компартия бесповоротно до конца доведет принципы своей программы по национальному вопросу в жизнь, – это будет Революция, по своим последствиям имеющая не меньшее значение, нежели Революция Социальная. Но, безусловно, проведение этой программы будет встречать на своем пути не меньше преград, нежели проведение социальных вопросов. Для проведения в жизнь программы по национальному вопросу потребуется сильное напряжение в продолжении долгого ряда лет.

Юрій Тютюнник «Автобіографія» (показання слідчим ГПУ в 1923 р.) http://history.org.u.../gpu_1998_1.pdf


Карочє, я все веду до того, що не треба лити сльози над «дурним народом», те, що сталося тоді, було об’єктивно обумовлено тодішніми реаліями: і слабкість громадянського націоналізму, і «автономність» та «локальність» дій та прагнень селян-повстанців, і замирення українського селянства врешті решт з радянською державою. Інше питання, що при дещо іншій політиці Директорія могла (?) взимку 1918-1919 добитися якщо не одностайної підтримки, то хоча б дружнього нейтралітету селян-повстанців, але це вже тема іншої довгої дискусії.
  • 0
Больше не было богатых времен, и единственным, что было дешёвым, были объяснения профессоров и политиков; дешёвых и распространенных в массах, но не хороших. Так как от объяснения можно требовать, чтобы оно было понятным, но наука давно уже стала тайной наукой, а политика – тайной политикой, больше не доступной просто так для простого разума. То, что важничало тут как проблема с числами и чужими словами, это могло быть правдой или неправдой, но никто не мог это контролировать.

#174 AppS

AppS

    Брат Сардельерам

  • Шляхта
  • 2 240 сообщений
  • Откуда:Україна
  • Награды:
  • Создатель:Ogniem i Mieczem:TW, Гетьманат:TW
Регистрация: 13.окт.07
Слава: 280

Отправлено 09 Февраль 2018 - 01:31

Попов В. Ж. Між двох вогнів: міські обивателі в умовах бойових дій громадянської війни 1917-1920 рр.

http://istznu.org/dc...ssues/48/20.pdf


  • 1
Посеред сцени стоїть крісло, позбавлене художнього смаку.

#175 Alias

Alias

    CiЧовий дiд

  • Шляхта
  • 4 713 сообщений
  • Откуда:Київ, Україна
  • Награды:
  • Создатель:Ogniem i Mieczem:TW; Weimarer Republik – Die Kampfbünde
Регистрация: 22.апр.06
Слава: 486

Отправлено 22 Февраль 2018 - 01:17

Андрій Здоров. «Арсенал» і Крути. 100 років війни. 100 років пам’яті
http://www.historian...-rokiv-pam-yati

Трохи лікбезу та боротьби з міфами від Владислава Верстюка, завідувача відділу Української революції 1917-1921 рр. в Інституті історії України
http://www.dsnews.ua...-13022018220000
  • 0
Больше не было богатых времен, и единственным, что было дешёвым, были объяснения профессоров и политиков; дешёвых и распространенных в массах, но не хороших. Так как от объяснения можно требовать, чтобы оно было понятным, но наука давно уже стала тайной наукой, а политика – тайной политикой, больше не доступной просто так для простого разума. То, что важничало тут как проблема с числами и чужими словами, это могло быть правдой или неправдой, но никто не мог это контролировать.

#176 Maxim Suvorov

Maxim Suvorov

    Значний Радец

  • Генеральна Cтаршина
  • 9 296 сообщений
  • Откуда:Киев - Бруклин, южный Бруклин...
  • Прозвище:Архистратиг
  • Награды:
  • Создатель:Ogniem i Mieczem:TW; XIII век:Русич; M&B:ОиМ; Cossacks3
Регистрация: 29.окт.06
Слава: 677

Отправлено 22 Февраль 2018 - 22:59

27973783_493729177687827_296887161402621Интересная программка:
 


  • 2
Жизнь любит всех, но некоторых в стиле садо-мазо.

За великим рахунком це психопатологія. Жити в Україні і не любити Україну. Зробити з мови політику, за мовною ознакою дискримінувати націю.
© Ліна Костенко, "Записки українського самашедшого"

- Та фашист и бандеровец!
- Да, я знаю, у нас вся синагога такая.

#177 Alias

Alias

    CiЧовий дiд

  • Шляхта
  • 4 713 сообщений
  • Откуда:Київ, Україна
  • Награды:
  • Создатель:Ogniem i Mieczem:TW; Weimarer Republik – Die Kampfbünde
Регистрация: 22.апр.06
Слава: 486

Отправлено 23 Февраль 2018 - 00:43

Maxim Suvorov, я так понимаю, для евреев - военнопленных из российской императорской армии?
  • 0
Больше не было богатых времен, и единственным, что было дешёвым, были объяснения профессоров и политиков; дешёвых и распространенных в массах, но не хороших. Так как от объяснения можно требовать, чтобы оно было понятным, но наука давно уже стала тайной наукой, а политика – тайной политикой, больше не доступной просто так для простого разума. То, что важничало тут как проблема с числами и чужими словами, это могло быть правдой или неправдой, но никто не мог это контролировать.

#178 Vendigo

Vendigo

    Кошовий ПисарЪ

  • Старшина
  • 13 436 сообщений
  • Откуда:Ukraine. Lemberg(Leopolis)
  • Награды:
Регистрация: 16.май.06
Слава: 2 725

Отправлено 23 Февраль 2018 - 13:52

А "Лір" как интересно написан. С "Ї".

Это просто литеры не было нужной, или в чём причина?


  • 0

Убей бобра - спаси дерево!
Революцию подготавливают гении, осуществляют фанатики, а плодами ее пользуются проходимцы. © Отто фон Бисмарк
Может мы и динозавры, но зубы ещё целы © Paul
Я добрый, а Вендиго - это Вендиго. © Adasyg

plus.gif pernach.gif 
Fuer Grissa Ost Drauka
Vendigo.gif
 
 


#179 Python

Python

    Куренной Атаман

  • ТовмачЪ
  • 4 069 сообщений
  • Откуда:Кропивницкий, Украина
  • Награды:
  • Создатель:Third Age: Dagor Dagorath
Регистрация: 12.дек.09
Слава: 341

Отправлено 23 Февраль 2018 - 14:29

А "Лір" как интересно написан. С "Ї".

Это просто литеры не было нужной, или в чём причина?

А недЇля...


  • 0

Время смеется над нами,
Смотрит на мир свысока,
А мы жизнь измеряем боями,
Ради них создавая врага...

                              ______________Middle-Earth: Dagor Dagorath team_________________
41ba646b023b97e920858a4ab57bec23.pngornament_by_marchfoxes-d7rie1p.pngc882e6559a990d0ffd286fefd97cc43a.png
Мой канал на YouTube "Уроки истории Питона Каа": https://www.youtube....c/IgorAleynikov


#180 Arthas Menethil

Arthas Menethil

    Джура

  • CиЧевик
  • 80 сообщений
  • Откуда:NORTHREND
Регистрация: 20.янв.18
Слава: 19

Отправлено 23 Февраль 2018 - 16:10


А недЇля...

Что это за диалект такой? Впервые вижу чтоб слово "неділя" писали через ї  :blink:


Сообщение отредактировал Arthas Menethil: 23 Февраль 2018 - 16:10

  • 0




Количество пользователей, читающих эту тему: 0

0 пользователей, 0 гостей, 0 анонимных

Total War: WARHAMMER

Мы ждали, мы верили. И наша вера была вознаграждена! Анонс Total War: WARHAMMER состоялся! Скептики были посрамлены, а вахоманы возликовали! Но разработчики на форумах успели уже рассказать немало подробностей. Во первых стало известно? что это будет не одна игра, а трилогия сдобренная целым сомном аддонов и дополнительного платного и бесплатного контента. Во-вторых фракций будет только четыре (Империя Сигмара, Зеленокожие, Гномы и Графы-Вампиры) но обещают сделать их максимально проработанными, богатыми на юниты и реально отличающимися друг от друга по геймплею. В третьих - главы фракций теперь не просто генералы которых не жалко потерять в бою. Теперь это Легендарные Лорды (Карл Франц, Гримгор, Торгрим и Маннфрэд фон Карштайн), герои со уникальным оружием, верховым животным, шмотками и набором квестов. Еще обещают такие новинки как летающие юниты, магию, танки, пушки и мущкеты... в общем вкуснятинка! В общем ждем больше информации и надеемся, что игра станет прорывом в серии.

Ну а апологетам историчности спешим успокоить - над Вархаммер трудится отдельная команда. Исторические игры Тотал Вар производство фэнтэзийной игры не тормозит.

Подробней о Total War: WARHAMMER

Total War: Attila

Анонс Total War: Attila с одной стороны немало удивил нас, а с другой еще раз доказал, что СА идет проторенной дорожкой. Ведь Аттила по сути это сиквэл аддона "Вторжение варваров" для Рима 1. Правда на этот раз они не стали скромничать и назвали его "новой игрой". Ок, мы не будем спорить. Отдельная игра про нашествие варварских племен на цивилизации античного мира - это прекрасно. Нужно отметиьт что разработчики действительно поработали на славу. По мнению большинства игроков, Аттила действительно оказался достойным продуктом, позволившим окунутся в мрачные эпохи.

Подробней о Total War: Attila Часть 1 и Часть 2

Total War: Rome 2

Анонс Rome II Total War состоялся 2 июля и это вызвало настоящую бурю восторга нашего сообщества! Настолько люди истосковались по рукопашному бою и легионерам, что анонс сиквела восприняли как настоящее чудо и "сбычу мечт". Снова вести в бой скованные железной дисциплиной легионы, непоколебимых греческих гоплитов и македонских сариссофоров, топтать врагов слонами и забрасывать отрубленными головами - это ли не счастье! Но ведь новые игры Total War это еще и морские баталии. И тут уж будет море фана, ведь разработчики обещают активное взаимодействие между сухопутными и военно-морскими силами. Обоюдный обстрел между береговыми укреплениями и боевыми кораблями на рейде даст новую степень свободы "стратегосам" античного мира.

Подробней о Total War: Rome II